بوم مدل کسب و کار-بوم لین

مدل کسب و کار چیست؟

بسیاری از افراد به اشتباه تصور می کنند که برای پیاده سازی ایده ی استارتاپی خود ابتدا باید طرح کسب و کار را بنویسند. در صورتیکه یک استارتآپ موفق ابتدا مدل کسب و کار خود را پیاده می کند. در ادامه به تشریح مدل کسب و کار و تفاوت آن با طرح کسب و کار اشاره می کنیم.اصطلاح مدل کسب و کار در ادبیات مدیریت یک اصطلاح نسبتا جدید محسوب می شود که به طور کلی ساختار ساده ای از واقعیت است و مجموعه ای از عناصر و ارتباط بین آنهاست ،که منطق شرکت جهت درآمدزایی را نشان می دهد.در صورتیکه طرح کسب و کار سابقه ای دیرینه(حدود دو قرن پیش دارد). این در حالی است که قدمت اصطلاح مدل کسب و کار به زحمت به دو دهه می رسد. آنچه که ما امروزه به عنوان طرح کسب و کار (یا طرح تجاری) می شناسیم، پس از انقلاب صنعتی و در اثر تقاضا (فشار بانک ها) به وجود آمده است.  در آن زمان بانک ها به عنوان نهادهایی که سرمایه ی مورد نیاز کسب و کارها را در قالب وام و مشارکت در اختیار آنان می گذاشتند از آنها انتظار داشتند تا گزارش و مستنداتی ارائه دهند تا نشان دهد فعالیت آنان سود آور و موفق است. این اسناد ابتدا در حد برآورد نیازهای مالی و حقوق و دستمزد بود و به تدریج کاملتر شد و به شکل طرح تجاری یا طرح کسب و کار امروزی درآمد.

مدل های کسب و کاری که تا قبل از ظهور اینترنت تنظیم می شدند به صورت مشخص و کمابیش مشابه بودند و همه آن را می فهمیدند. و به این صورت بودند که: یک صنعتگر مواد اولیه را می خرید. نیروی انسانی را هم به خدمت می گرفت و با استفاده از آنها کالای مورد نظر خود را تواید می کرد و یک حاشیه ی سود مورد نظر را در نظر می گرفت و محصول را می فروخت. بازرگانی و عرضه ی خدمات هم شاهد تفاوت چندان چشمگیری نبود. اما طی دهه های اخیر با ظهور اینترنت فرصت های جدیدی برای درآمد زایی خلق شد. قبلا چند مدل کسب و کار مشخص و یکسان وجود داشت اما حالا مثلا شرکتی مثل یاهو و بعدا گوگل وجود داشت که خدماتی رایگان ارائه می داد، آمازون به فروش کتاب می پرداخت، شرکتهای فین تکی مثل پی پال ایجاد شدند که به عنوان واسطه ی پولی عمل می کردند و … کم کم این سوال به وجود آمد که مدل کسب و کار و درآمدی این سایت ها چیست؟

بحث مدل کسب و کار با ظهور اینترنت و فضای وب مطرح شد.اما ایده های آنلاین در فضای آنلاین باقی نماندند، و کسب و کارهای فیزیکی هم با الهام از آنها، مدل های جدید را جستجو کردند.

ساختار مدل کسب و کار

استروالدر در کتاب خلق مدل کسب و کار خود به بوم مدل کسب و کار کانواس  اشاره نموده است. به طور کلی در مدل کسب و کار  سه سوال اصلی مطرح می شود

۱٫سوالهای مربوط به ارزش آفرینی

۲٫سوالهای مربوط به درآمد زایی

۳٫سوالهای مربوط به پایداری و بقا

این مدل همانند شکل زیر است:

 

بوم مدل کسب و کار-بوم لین

 

 

 

اجزای اصلی این مدل شامل: شرکای کلیدی، فعالیت های اصلی،ارزش پیشنهادی،منابع اصلی،ارتباط با مشتریان،کانل توزیع، بخش مشتریان، ساختار هزینه ها و جریان درآمد است که در مقالات آتی به تشریح هر یک از این قسمت ها و نحوه نوشتار آن می پیدازیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 − 3 =