کتاب تاثیر

معرفی کتاب کاربردی تاثیر

نویسنده: رابرت پی.چالدینی

مترجم:گیتی قاسم زاده

تاثیر (روانشناسی فنون قانع کردن دیگران) عنوان کتابی است از رابرت بی. چالدینی با ترجمه ی گیتی قاسم زاده که در 396 صفحه و توسط انتشارات شرکت تعاونی انتشارات هورمزد در سال 1395 به چاپ رسیده است. کتاب تاثیر (روانشناسی فنون قانع کردن دیگران) ، کتابی کلاسیک درباره ی این موضوع است که مدیران چگونه افراد را به انجام کارها تشویق کنند و چگونه در برابر تلاش ها برای قانع سازی خود ایستادگی کنند. این کتاب به مدت بیش از 25 سال، در دانشگاه استنفورد تدریس شده و در لیست 12 کتاب برتر مدیریتی دنیا قرار گرفته است.آن دسته از افرادی که بلد نیستند جواب مثبت از مردم بگیرند، خیلی زود سقوط می کنند. آن هایی که این توانایی را دارند باقی می مانند و کار خود را رونق می دهند.افراد حرفه ای در مجاب کردن دیگران، تنها کسانی نیستند که از این قواعد اطلاع دارند و از آن در جهت ادامه ی راه خود کمک می گیرند. همه ی ما در تعاملات روزانه ی خود از این قواعد استفاده می کنیم و تا حدودی هم قربانی استفاده از آن ها توسط همسایه، دوست، معشوق و فرزند خود می شویم؛ اما در زمینه ی مواد کارساز، حرفه ای ها اطلاعاتی بسیار بیش تر از درک غیر حرفه ای و مبهم ما دارند.

تدوین این کتاب بر اساس شش اصل صورت گرفته است و در هر فصل یکی از آن‌ها آورده شده است. هر یک از این قواعد شامل ثبات، مقابله، اثبات اجتماعی، صلاحیت، علاقه و کمیابی– ازلحاظ نقششان در جامعه و ازلحاظ اینکه چگونه ممکن است یک مجاب‌گر حرفه‌ای بتواند نیروی عظیمشان را به کار گیرد و با زبردستی آن‌ها را در جهت تقاضایش برای خرید، دهش، پذیرش، دادن رأی و موافقت باهم ادغام کند-موردبحث قرارگرفته‌اند.

کتاب چالدینی از دو جهت اهمیت دارد: نخستین علت اینکه  توصیه‌های کتاب او بر تحقیقات علمی استوار است. در حالی که می‌دانیم بسیاری از کتابهایی که در زمینه متقاعدسازی  و نفوذ و تاثیرگذاری و مجاب کردن مخاطب نوشته می‌شوند،‌ صرفاً بر پایه‌ی سلیقه و تجربه‌ی شخصی نویسنده بنا شده‌اند. البته باید بر این نکته هم تاکید کنیم که چالدینی هر جا لازم بوده برای تفهیم بهتر مطالب علمی، از روایت‌ها و خاطرات شخصی نیز استفاده کرده است.

علت دومی که باعث شده این کتاب در فهرست کتاب‌های مطرح و کلاسیک مدیریتی قرار بگیرد این است که  تا قبل از آن، کتاب مشابهی که مجموعه‌ای از تحقیقات در زمینه متقاعدسازی را به شکلی ساده و در یک چارچوب مشخص بر پایه‌ی مطالعات علمی بیان کند وجود نداشته است.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + چهار =