ارائه آسانسوری Elevator Pitch چیست؟

فرض کنید در حال پایین آمدن با آسانسور برای رسیدن به سالن کنفرانسی هستید که قرار است برای سرمایه‌گذاران ایده‌ خود را ارایه کنید. فردی که در کنار شما ایستاده، یکی از سرمایه‌گذارانی است که  قرار است در جلسه معرفی ایده‌ها حضور داشته باشد و می‌گوید: «من نیز در حال آمدن به جلسه ارایه‌ها هستم، ایده شما در مورد چیست؟» شما ۳۰ ثانیه یا کم‌تر زمان دارید تا ایده خود را به او توضیح دهید. در این زمان کم ایده خود را چگونه توضیح می‌دهید؟

ارایه ۳۰ ثانیه‌ای شما باید شامل همه‌ی موارد زیر باشد. میزان ثانیه‌های صرف شده برای هر بخش نیز مشخص شده است:


۱– محصول: توضیح ساده‌ای در مورد محصولتان بدهید (۳ ثانیه فرصت دارید).
۲– مشکل: ایده‌ی شما به دنبال حل چه مشکلی است؟ (۴ ثانیه فرصت دارید).
۳– راه‌حل: ایده شما چگونه این مشکل را حل می‌کند؟ راه‌حل را توضیح دهید (۴ ثانیه فرصت دارید).
۴– نحوه‌ پول درآوردن از ایده: در این قسمت شما باید توضیح مختصری در مورد مدل کسب‌وکارتان دهید. اگر می‌خواهید به‌عنوان کسب‌وکاری قانونی ظاهر شوید این مرحله بسیار مهم است (۳ ثانیه فرصت دارید).
۵– کشش ایده چیست؟ اگر کسب‌و‌کارتان را شروع کرده‌اید در مورد مزیت کارتان، تعداد کاربران و میزان درآمدزایی و سوددهی آن صحبت کنید. اگر هنوز ایده‌تان به مرحله اجرا درنیامده است می‌توانید در مورد اندازه بازار و مشتریان بالقوه صحبت کنید (۵ ثانیه فرصت دارید).
۶– چه کسانی در حال کار کردن روی طرح موردنظر هستند؟ در این قسمت خود و یا ۲ نفر از اعضای تیم که روی طرح و ایده‌تان مشغول به بررسی و کار هستند را معرفی کنید (۴ ثانیه فرصت دارید).
۷– چرا محصول پیشنهادی من از رقبا بهتر است؟ چه چیزی کسب‌وکار شما را خاص می‌‌کند؟ چرا شما را باید از رقبای فعلی بهتر بدانند؟ اختراع ثبت‌شده خاصی دارید؟ تکنولوژی بهتری دارید؟ و … (۴ ثانیه فرصت دارید).
۸– پرسیدن/ پیگیری کردن: در این قسمت شما باید به مخاطب خود بگویید که به دنبال چه هستند: پول؟ یک جلسه ملاقات؟ معرفی؟ (۳ ثانیه فرصت دارید).

همان‌طور که مشخص است، زمان عامل مهمی در ارایه آسانسوری است. شما باید بدون اینکه عجله کنید، بسیار خلاصه و دقیق صحبت کنید. این بدان معناست که شما در زمان نوشتن متن ارایه‌تان باید کلمات اضافی را حذف کنید و زمان خود را صرف جزئیاتی کنید که اهمیت بیشتری دارند.  این زمان‌ها ثابت نیستند بلکه می‌توانید آن‌ها را کم‌وزیاد  کنید، به نقاط قوت و ضعفتان توجه کنید و هر بخش را با توجه به نقاط ضعف و قوتتان کم‌وزیاد کنید؛ مثلاً اگر شما تیمی قوی دارید می‌توانید زمان بیشتری در ارایه به آن اختصاص دهید. این را فراموش نکنید که برای تقویت این مهارت در خودتان باید همواره تمرین کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − یک =